Azt nagyon fontos a legelején magadban elhelyezni: minden projekt időt és energiát igénylő beruházás még a megvalósítás előtt!
Az „ütemezés” rajtad áll:
- lehet évekig ízlelgetni, tervezgetni a megvalósítás tárgyát, annak módját, majd ehhez megfelelő mennyiségű információkat begyűjtve kivitelezni;
- vagy egy aktívabb munka keretében (akár valamilyen külső sürgető hatásra) relatív gyorsan beleállni a folyamatokba, és végig is vinni azokat.
A munkafolyamatok lebontását főbb vonalakban előre érdemes tisztázni magadban, hogy minél kevesebb meglepetés és megterhelően nagy stresszfaktor jelentkezzenek.
Így néhány pont, amit ajánlani tudok!
Fogalmazd meg a terved!
Írd össze, mit szeretnél! Ne tartsd fejben! Ha már leírtad, ezzel elkezdted a megvalósítását is egyben! Ezt a vázlatot idővel folyamatosan fogod bővíteni, alakítani. Elvenni belőle és hozzátenni, pont úgy, ahogy benned kiforrja magát az egész terv. Legyen türelmed magadhoz, ritka, hogy valakinek a megfogalmazott ötlet azonnal egyértelmű módon megvalósítható formát tud ölteni!
Járj utána, tájékozódj, mire van lehetőséged, és milyen utakon lehet elérni a célt! Fűzd le a vázlataidhoz ezeket is! Ebben a gondolkozóselemzős időszakban általában van egy „húzd meg ereszd meg” időszak, amikor aktívan foglalkozol a témával, majd félreteszed, és pihenteted. A pihenési időszakban szokott nagyon sok jó ötlet és megoldás, szinkronisztikus lehetőség adódni. Írd fel őket, később jó hasznát tudod venni!
Partnerek
Ha már kezd kialakulni a valós cél, és annak elérési módja, meg kell találnod a segítőket a megvalósításhoz! Legyen ez a tervező, kivitelező, vagy épp a bébiszitter. A számodra legmegfelelőbb személyeket kell bevonzanod, és megbíznod, mivel ha nincs meg az összhang, rengeteg félrecsúszó információ, kellemetlen helyzet, és elherdált idő, pénz lesz a következmény.
Mindenképp érdemes elegendő időt szánni, hogy a megfelelő partnereket megtaláld, akikkel jó lesz együtt dolgoznod! Bizalommal, biztonságban nekiindulni a munkáknak már fél siker lehet! Nem beszélve arról, hogy ezzel mennyi energiát fogsz megspórolni, amire lássuk be, szükséged lesz, akármilyen flottul is megy majd a megvalósítás.
✔ Idő és energia tervezés
Meg kell határoznod, hogy mennyi időt tudsz szánni napi, heti szinten a projektre: folyamatosan lesznek feladatok, aminek neked kell utánajárnod, egyeztetned. Pl. tervezés, utánajárás, családdal véglegesíteni az eldöntendő tételeket. Javaslom, hogy most az elején egy jóval nagyobb óraszámot határozz meg, mint ami „jól esne”, mert várhatóan ki fogod használni az időkeretet, de így már eleve arra hangolódsz az elejétől fogva, hogy igen, ennyi munkád lesz vele.
Ezen a ponton érdemes végiggondolnod, hogy a következő hónapokban, fél- egy évben (projekt méretétől függően) hogy alakítod át az időbeosztásodat: a személyes, önmagadra (családra, barátokra) szánt idő átrendeződik a projekt igényei szerint. Oszd be, hogy melyik héten mit intézel el a feladataid közül! Közben cserélgetheted, de legyen ütemterved! Nem javaslom, hogy a magadra fordított időt teljesen átcsoportosítsd a projektre, fontos, hogy fel tudj a munkák között töltődni!
Nem cél, hogy kimerülj, és a családi-baráti kapcsolataid befulladjanak! Pont ezért kell tervezni: legyen nap, amikor a családodé a főszerep. Amikor elmész edzeni, beülsz a barátokkal sörözni/sütizni. És azt is jegyezd magadnak előre, hogy melyik este nem az internetet fogod bújni szaktanácsokért, hanem megnézel egy filmet, és alszol egy nagyot. Ezek mind-mind nagyon fontosak a projekt lezongorázásához, még akkor is, ha most ez banálisnak tűnik.
A „normális” napi szokásaidhoz kell ezt igazítani, alapvetően mire mennyi időt szoktál fordítani. Ahhoz képest kell beütemezni a pihenés és projekttel töltött időket. Pl. ha hetente edzel, lehet az most csak kétháromheti lesz, mert a csempepakolás lesz a kiegészítő program. Vagy olyan szokást veszel fel ideiglenesen, mely nem helyhez/oktatóhoz kötött: pl. futsz egy fél órát, és megvan a heti mozgásterv..
Barátokra szükség lesz akkor is, ha stresszmentesen megy a munka, vagy építkezés. Akkor is sok mesélni valód lesz, a sok újdonságot, örömet, átélt helyzetet szeretjük megosztani másokkal, esetleg kikérni a tanácsokat, ő hogy csinálta, mit választott, mit javasol. (A tanácsokat persze mindig kétkedve fogadjuk, hisz ahány ház, annyiféleképpen lehet megvalósítani, és neked lehet pont nem az lesz a tökéletes, ami a barátaidnak az volt!)
Ha furcsának tűnik, amiket most írok, akkor érdemes utánaolvasnod, mennyi házépítés, felújítás, költözés jár válsággal, depresszióval, és sok esetben a házastársak elválásával.
Célom, hogy örömmel, jókedvűen, egészségesen fejezd be az építkezésedet!
✔ Pénzügyek
A pénzügyekre tekint mindenki a legérzékenyebben, erről szeretünk legkevésbé beszélni. Egyfajta „titok” övezi, mennyi a keret, mennyi pénz van a zsebedben. Sokszor magunk előtt is nehéz bevallani, és szembenézni azzal, hogy mi fér bele az aktuális helyzetünkbe, és milyen nagy kompromisszumot kell kötnünk a vágyainkkal szemben. Kibeszélni, kiadni a környezetnek nem tanácsos, hátha amiatt valami hátrányunk ér (például eltántorítanak az álomtól) Tény, hogy senkire sem tartozik, hogyan éred a célt, amíg nem sérül semmise. Mennyibe kerül, mennyid van, mennyi a hiteled, és hogyan teremted meg a bekerülő költségeket. Ez privát, ezekre az információkra sokszor jó vigyázni, de nem titkolózni a megfelelő személyek előtt! Ami viszont fontos, hogy Neked és a Nekem, a projektvezetődnek pontosan tudnunk kell, hányadán állsz, mikorra mit tudsz előteremteni. Különben lufira építünk fellegvárat, és ha az kipukkad, minden összedől (legfőképp a kapcsolatrendszered). Stabil alapra építkezünk, és okosan tervezünk, hogy a keretnek megfelelően
minden beleférjen, ami fontos.
Igények és lehetőségek párban járnak!
Őszintén vesd papírra, táblázatba, hogy mikorra és jószívvel mennyit tudsz, mennyit szeretnél a projektre áldozni. Legyenek keretszámok, és legyen az is reális, hogy egy hónapban mennyit tudsz spórolni úgy, hogy nem csak zsíroskenyér lesz a vacsora, és nem is adósodsz el. Maradjon tartalék, és ne legyen meglepetés, ha szorul a helyzet.
Rengetegen csúsznak el a pénzügyeken, mert
- nem tudják ügyesen kezelni azokat;
- esetleg ekkora összeg nem könnyen kezelhető számukra;
- nincsenek pontos számítások és ütemezések a projekt kapcsán, így a végére „elfogy a pénz”, és kellemetlen kölcsönkéregetésbe, vagy épp befejezetlen házba kell beköltözni. Netalántán alacsonyabb minőségi szintet kell megütni, mert plusz 10.000,- ft is már nagyon terhelt kiadás lesz, és eközben az álmok szertefoszlanak.
- nem számolják bele a „váratlan meglepetéseket”, ami lássuk be, egy építkezésnél majdnem biztos, hogy lesz. Erre van a „tartalékkeret”.
- nem számolnak azzal, hogy milyen járulékos költségek vannak: szállítás, költözés, berendezések- bútorok, utazási költségek a helyszín ellenőrzéséhez, rezsi, bébiszitter, stb. (pl. ha kertészkedni és főzni szoktál, lehet ebben az időszakban nem lesz rá energiád és időd, rendelni fogsz, ami plusz költség a családnak, stb..)
Ezekre előre fel lehet jól készülni!
Arra bíztatlak, írd össze, mi mindenre lesz szükséged anélkül, hogy szortíroznád az elején, mi mennyire fontos. Csak legyen leírva, aztán utána sorba lehet tenni,
prioritások szerint. Vannak dolgok, amiket érdemes előrébb hozni, van amit lehet ütemezni későbbre. Magadnak legyen egy fullos listád! Ezt pedig érdemes Velem átbeszélni, hogy lássam, a keret tényleg mire lesz elegendő. A listában jó, ha teszel jelzéseket (kiemelés, csillag, stb.), hogy mi az, amit most aktuálisan nagyon-nagyon fontosnak látsz, hogy mielőbb elkészüljön.